Shopping Cart

anders@pieceoftape.dk

Fri fragt ved køb over 299,-

Browse

Want to chat?

anders@pieceoftape.dk

Find os her

Tape til crossfit

Hvilke fordele har Tape til crossfit

Det er efterhånden en blevet generel praksis at bruge tape på fingrene hos alle niveauer i crossfit. Alle, lige fra nybegyndere til den absolutte elite inden for crossfit ses med tape på fingrene når der skal laves workouts som typisk inkluderer kettlebells, håndvægte, vægtstang (barbell) eller en pull up stang. Men hvorfor bruge tape på fingrene når man bruger disse redskaber i crossfit? Det er der overordnet to grunde til. 

Forbedrer grebet

Den første er at det forbedrer grebet. Når man bruger flere af disse redskaber, så vil man holde i låsegreb, også kendt som hookgrip. Når man skal holde i hookgrip er der en stor fordel med en god sportstape på specielt tommelfingrene, da det er friktionen mellem pegefinger,langefinger, tommelfinger og redskabet som gør at ens greb bliver forbedret. En tommelfinger som er helt våd af sved er ikke fordelagtig, hverken rundt om stangen eller når pegefinger og langefinger skal holde rundt om tommelfingeren. Ved at have sportstape på tommelfingrene sørger du for både at have et lag tape mellem stang og tommelfinger og have et lag tape mellem tommelfinger og pegefinger og langefinger.

River ikke huden op

Den anden grund til at bruge sportstape på fingrene er, at der med mange redskaber i crossfit er gnidning mellem hånden/fingrene og redskabet, f.eks. når man laver kippede pull ups, muscle ups eller kettlebell og dumbell snatches. Den høje friktion kombineret med gentagne gnidninger vil først fremprovokere vabler, derefter blodvabler og til sidst vil huden rive helt. Når du først har revet din hånd til blods, så er det ikke så sjovt at træne mere og du er pludselig stærkt begrænset i hvilke redskaber du kan bruge. Derudover er det heller ikke særlig hygiejnisk at bløde ud over redskaberne når andre skal bruge dem efter dig. 

Hvilken slags sportstape skal man vælge?

Der findes som udgangspunkt to slags sportstape som typisk bliver brugt. Den ene er en elastisk sportstape, som typisk kan strække sig op til 170%. Den anden er en mere klassisk uelastisk sportstape. Den uelastiske sportstape er mere klassisk mens den elastiske sportstape kommer fra vægtløftningsverdenen og har langsomt vundet indpas i crossfit de senere år. Mange af de crossfittere der har været i gamet i mange år sværger dog stadig til den uelastiske sportstape. 

Fordelen ved den elastiske sportstape er, at man kan tape over sine fingerled og stadig beholde bevægeligheden i sine fingre. Hvis man vælger den uelastiske tape kan det være en fordel at rive tapen over på midten, så tapen er lidt smallere. Derved kan man tape fingrene på hver side af fingerleddene og beholde sin bevægelighed. Nogle crossfittere taper også hele deres finger ind, inkl. deres fingerled, men hvis man vælger at gøre det, er det vigtigt at bøje fingeren i den vinkel man vil holde rundt om det redskab man skal bruge når man taper fingeren ind, for man mister bevægeligheden i fingeren.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.

Fri levering

På alle ordre over DKK 299

Returret

Fri returret i 14 dage

Kvalitetsgaranti

Vi garantere kvalitetsprodukter

100% Sikker betaling

Mobilepay / MasterCard / Visa