Shopping Cart

anders@pieceoftape.dk

Fri fragt ved køb over 299,-

Browse

Want to chat?

anders@pieceoftape.dk

Find os her

sportstape til vægtløftning

Hvorfor bruge sportstape til vægtløftning?

Vægtløftning, også kendt som olympisk vægtløftning, er en gammel olympisk disciplin, som består af to forskellige løft; et træk og et stød. Et træk, også kaldet snatch, er et løft hvor man i én bevægelse trækker stangen op og lander i et hug med stangen over hovedet og så rejser sig op. Et stød, også kaldet clean and jerk, trækkes stangen op så den stangen lander på forsiden af skuldrene og derefter skyder man stangen over hovedet, hvor man ender med den i strakte arme. Vægtløftning er en af de mest eksplosive sportsgrene der eksisterer og det bedste i verden løfter mere end 200kg i hvert løft. Vægtløftning har i mange år været en forholdsvis lille nichesport i Danmark, men har siden crossfits kæmpe indpas fået sin renæssance.

Når der skal løftes mange kilo op fra gulvet bruger man et låsegreb, også bedre kendt som hookgrip. Når der skal holdes et hookgrip rundt om vægtstangen holdes der først med overhåndsgreb fra begge hænder på stangen. Derefter lægges pegefinger og langefinger udenpå tommelfingeren. Dette gør at ens greb kan holde til at løfte flere kilo. Men problemet med lange træninger og nervøsitet ved konkurrencer kan gøre at man sveder på hænderne. Ved at bruge sportstape rundt om specielt tommelfingeren minimerer man markant risikoen for at stangen skulle ryge ud ad hænderne. Derfor ser man rigtig mange have tape på deres tommelfingre når de skal løfte tungt eller skal lave en lang/svedig træning. 

Hvilken slags sportstape bruger man til vægtløftning?

Generelt ser man folk bruge to slags sportstape. Begge slags sportstape har ting til fælles, men har også sine forskelligheder. Når man laver vægtløftning eller crossfit vil de fleste stadig gerne kunne bevæge sin tommelfinger en smule til når man tager fat rundt om objekter som F.eks. en vægtstang, en håndvægt, en romaskine eller et reb. Hvor meget man ønsker at kunne bevæge sin tommelfinger er meget individuelt. Enkelte foretrækker at have fingeren fikseret af sportstape i en let bøjet vinkel. Andre bruger også en klassisk sportstape uden elasticitet men taper kun på hver side af fingerleddende og ikke henover. Derved kan fingrene stadig bevæges, men det kan være lidt omstændigt da tapen så også skal rives over på langs. Det nemmeste, mest udbredte og det man ser flest af de professionelle gøre er at bruge en elastisk sportstape hvor der stadig er lidt bevægelse i fingrene. Så er man også mere sikker på ikke at få tapet fingrene for stramt ind, så der stadig kan strømme blod igennem. Men man vil altså se, at der er forskel i elasticiteten i de forskellige slags sportstapes der er lavet til vægtløftning. Men som sagt vil det sikre valg være en elastisk sportstape med en tilpas mængde lim på, så tapen også bliver siddende under hele træningen. Lim er nemlig også vigtigt når det kommer til sportstape der skal bruges til vægtløftning. Det vigtigste ved limen er, at det får tapen til at blive siddende på fingrene under hele træningen. Der er ikke noget mere irriterende end når man står midt i træningen i fuld gang og med pulsen på 185 og så ryger tapen af fingeren fordi man sveder. Derfor er det anbefalelsesværdigt altid at finde en sportstape med lim på. Mængden af lim kan dog også variere fra mærke til mærke. Er der så meget lim/klister på tapen, at det ligefrem også sidder på ydersiden af tapen, mener nogle at grebet bliver en lille smule bedre, da pegefinger og langefinger så sidder bedre fast rundt om tommelfingeren. Problemet med sportstapes med så meget lim på kan dog være, at når man tager tapen af fingrene igen, så sidder der taperester som kan være super svært at få af og som ikke ser særlig kønt ud. Derfor vil en sportstape med lidt mindre lim og som ikke efterlader taperester passe de fleste bedre.

Tapening af fingre til crossfit

Crossfit er stadig en forholdsvis ny træningsform/sport som kan dyrkes af alle, store som små, høje som lave. Typisk skelner man mellem motionscrossfit og konkurrence crossfit. I konkurrencecrossfit tester man i så mange forskellige træningsdiscipliner som overhovedet muligt og forsøger derigennem at finde den atlet der generelt er “fittest”. For motions-crossfitteren er crossfit mere en højintens cirkeltræningsform hvor en bred vifte af bevægelser med kropsvægt, frivægte, konditionsmaskiner og simple redskaber som kasser, sjippetove indgår. Idéen er at skabe træning som er konstant varierende, funktionelle bevægelser, udført ved høj intensitet. Crossfit har vundet stort indpas og været den hurtigst voksende sport i en del år efterhånden. Det som crossfit har skabt er, at skabe et fællesskab omkring træningen. Ja de fleste crossfittere vil nok sige at det bliver mere en livsstil end bare en træningsform. 

Er du ny i crossfit har du nok set nogle gå rundt med sportstape på fingrene. Grunden til dette er, at en stor del af træningen foregår med en vægtstang som på en eller anden måde skal løftes op fra jorden. De olympiske løft (snatch og Clean & jerk) fylder bl.a. meget i crossfit. Her kan sportstape være meget gavnligt, da det kan være svært at holde fast på vægtstangen når man sveder og ens greb begynder at blive træt. Specielt hvis man benytter hookgrip, også kaldet låsegreb, er tape en stor hjælp, da fingrene så bedre klistrer til hinanden i stedet for at glide pga. sveden. Også når man bruger håndvægte eller hænger i en pull ud bar er sportstape nyttigt. Dette skyldes at man ofte vil få slidsår når man svinger frem og tilbage og skal lave mange gentagelser. Så hvis man vil kunne yde lidt mere og måske undgå at ens greb er det første der står af, så kan man med fordel tape sine fingre ind. Ud over at være godt for ens performance, så gør det også at ens hænder kommer til at se lidt mindre hærget ud. Træner man med bare hænder vil man få rigtig meget hård hud på håndpuderne og fingrene, men dette kan undgås ved at komme sportstape på fingrene.

Hvordan taper jeg mine fingre når jeg skal lave vægtløftning eller crossfit?

Alt efter hvilken slags sportstape du bruger kan der være lidt forskellige måder at tape dine fingre ind. Dog er et generelt kriterie at fingeren kan bøjes eller den konstant er det, da det ellers ikke vil være muligt at lave et ordentligt hookgrip

Sportstape til vægtløftning

Hvis du har en elastisk sportstape vil vi anbefale at du starter med at bøje fingeren let. Derefter starter du tapen på bagsiden af fingeren og ruller 1-3 lag på alt efter hvor meget du ønsker at kunne bevæge fingeren og hvor meget du forventer tapen bliver slidt i løbet af træningen. Putter du kun ét lag på, så sørg for at start og slut overlapper hinanden, da chancen for at tapen ryger af under træning bliver meget stor. Generelt anbefales det at komme minimum to omgange på fingeren. Sørg for at hele fingeren er dækket, hel ned til fingeroden da tapen ellers vil begynde at blive revet af nede fra af vægtstangen. Tapen afsluttes som ved start, på bagsiden af fingeren, så stangen ikke river slutningen op. 

Sportstape til vægtløftning

Hvis du har en ikke-elastisk sportstape er der to måder at gøre det på. Den første måde at gøre det på, er hvor man ikke rigtig kommer til at kunne bevæge fingeren. Fingeren bøjes først så den passer til den måde fingeren vil sidde rundt om stangen på. Derefter følges samme procedure som ved den elastiske tape, hvor der startes med tapen på bagsiden af fingeren og derefter 1-3 omgange. Hvis der kun tapes én omgang bør start og slutning overlappe, da tapen ellers falder for nemt af. Minimum to omgange anbefales. Sørg for at hele fingeren er tapet ind, helt ned til fingerroden da tapen ellers vil begynde at blive revet af nede fra. 

En den måde at komme ikke-elastisk sportstape på fingrene når man skal lave vægtløftning eller crossfit, er ved ikke at tape bagsiden af fingerledende over. Derved beholder man sin bevægelighed i fingeren. Måden hvor dette gøres, er ved at dele tapen på langs på midten, så den er 1-1,5cm bred. Derefter bøjes fingeren let og tapes startes på bagsiden af fingeren ved fingerroden. Der give 2-3 omgange før der gåes videres til næste led. Når tapes skal føres videre til næste led gøres det på indersiden af fingeren (håndfladen). Nu tapes næste led ind 1-3 gange og der afsluttes eller gåes videre til det sidste led alt efter hvilken finger der tapes ind. Afslut på bagsiden af fingeren og du er nu klar til at løfte nogle vægte! God træning.

Skader

Sportstape kan være et utrolig brugbart redskab ved både akutte skader (forstuvninger, vrid og slag) og ved overbelastningsskader. Ved at bruge sportstape på beskadigede led kan man optimere og fremskynde helingsprocessen, sikre at skaden ikke forværres, bruge leddet på trods af at det er skadet, sende nervesignaler til nervesystemet om leddets position, hvilke ellers generelt er stærkt nedsat under en skade. 

Ved en akut skade, som f.eks. en forstrækning/forstuvning bør man dog ikke benytte sportstape som det første da leddet kan risikere at hæve hvorfor det ikke vil være hensigtsmæssigt med sportstape der klistrer til huden, -heller ikke selvom det er elastisk sportstape. Ved en forstuvning bør man elevere det beskadiget led, komme is på, lægge et kompressionsbind (evt link til selvklæbende tape hvis vi skal sælge det på et tidspunkt) og give det ro. Efter nogle dages ro kan leddet tapes op med sportstape og der kan påbegyndes genoptræning af mobilitet, stabilitet og styrke. “Men bliver leddet ikke bare svagere ved at blive tapet?” Tænker du nok. Men det gør det altså ikke så længe det er under genoptræningen. Overlæge Hans Gad Johannnsen forklarer at netop sørger for ikke at svække leddet yderligere igennem nervesignalerne som tapen hjælper med at give. Husk dog, at skader af ledbånd heler langsommere end de fleste andre væv, samt at specielt ledbånd i fødder og knæ, skal være helt helet før hårdere fysisk aktivitet igen påbegyndes. Da ledbånd har en forlænget heling og at koordineringen omkring det skadede led ofte er negativt påvirket i et stykke tid efter skaden, kan leddet med fordel tapes, så leddet forstærkes. 

Vær opmærksom på, at bruger du en uelastisk sportstape, så brug den med forsigtighed, da det kan give hudproblemer grundet ekstra meget træk i huden. Brug det derfor helst kun i forbindelse med aktivitet og tape ikke for stramt ind, da det kan lukke for cirkulation. Til daglig indtapening efter skade kan en elastisk sportstape være mere hensigtsmæssig, da den river mindre i huden, der er mindre risiko for at lukke for cirkulation og man fikserer ikke leddet fuldstændig, hvilket også er vigtigt i hverdagen. De fleste fysser anbefaler nemlig at man så hurtigt som muligt bruger leddet så normalt som muligt, dog uden slemme smerter. 

Er der brækkede knogler eller overrevne ledbånd i det beskadigede led, bør man søge lægehjælp hurtigst muligt.

De mest almindelige led at tape op med uelastisk sportstape er fingre, håndled og ankler, da disse led ofte kræver mindre mobilitet end f.eks. Knæ, skuldre og albuer. Kræves der mere mobilitet eller skal man tape knæ, skuldre eller albuer ind vil man typisk bruge en elastisk sportstape. Den elastiske sportstape vil stadig have den afstivende effekt som den uelastiske, bare i mindre omfang, hvilket kan være fordelagtigt i nogle tilfælde.

Fri levering

På alle ordre over DKK 299

Returret

Fri returret i 14 dage

Kvalitetsgaranti

Vi garantere kvalitetsprodukter

100% Sikker betaling

Mobilepay / MasterCard / Visa